Maznah Mohamad
Keywords: Malaysia, Islamization in Malaysia, Sharia law, Islamic bureaucracy, Bureaucratic Islam, Secularization
DOI: 10.5509/2010833505
Malaysia’s trend of mounting religiosity should not be seen as merely stemming from political rivalry between its two biggest Muslim parties (UMNO and PAS) but also from another source, its Sharia-aspiring bureaucracy. The hegemony of this religious bureaucracy is based on its power as arbiter of the “right” or official Islam and its oversight over Sharia laws and Islamic public institutions. Insulated from voters’ displeasure and, to a large extent through its strategy of invoking the immutability of Sharia, this bureaucracy has emerged as the lynchpin of Malaysia’s state-driven Islamization. But even as Sharia proponents disavow secularism, the essence of Islamic legal and bureaucratic transformation is closer to a secularized adaptation than to a process of desecularization. Furthermore, as much as the bureaucracy is seemingly unstoppable, it is far from being fully stabilized as it confronts a dissenting section of the Muslim middle class who are also keen to capture the discursive, but highly fortified legal space of “authentic” Islam occupied by this bureaucracy. Ultimately, what surfaces in Islam’s politicization is the contestation between a secularized Sharia bureaucracy and its juridical subjects, rather than a desecularization movement.
馬來西亞日益攀升的宗教狂熱傾向不僅僅是兩大穆斯林派別(UMNO和PAS)之間政治較量的衍生物,同時也基於另一個源頭:其 熱衷於伊斯蘭教法的官僚係統。該宗教官僚係統的霸權地位是基於其作為“正確的”或官方的伊斯蘭教義的仲裁者的權力,及其對伊斯蘭教法和伊斯蘭公共機構的監 督權。這一官僚係統主要通過援引伊斯蘭教法的永恆性而免受選民好惡的影響,並浮現為馬來西亞國家驅動下的伊斯蘭化中不可或缺的一環。儘管伊斯蘭教法的支持 者反對世俗化,伊斯蘭法律和官僚體系轉變的實質卻更接近於一種世俗化改造,而非去世俗化的進程。更何況這一官僚係統雖然看似不可阻擋,它卻遠未完全穩固其 地位。因為它面臨著穆斯林中產階級的挑戰-他們也急於想奪取被這一官僚係統所佔據的日益強大的“真正的”伊斯蘭法律話語空間。歸根結底,在伊斯蘭政治化過 程中浮現的是世俗化了的伊斯蘭教法官僚係統與其法律主體之間的爭鋒, 而不是一個去世俗化的運動。 La tendance d’une montée de religiosité en Malaysie ne devrait pas être perçue comme provenant uniquement de rivalités politiques entre les deux plus importants partis (le UMNO et le PAS), mais provenant également d’une autre source, à savoir, d’une Sharia aux aspirations bureaucratiques. L’hégémonie de cette bureaucratie religieuse est fondée sur son pouvoir d’arbitre de la “droite” ou de l’Islam officiel et de ses lacunes sur les lois de la Sharia et des institutions islamiques publiques. Isolée du mécontentement des électeurs et, jusqu’à un certain point, par sa stratégie invoquant l’immutabilité de la Sharia, cette bureaucratie a emergé comme l’avant-garde de l’islamisation d’une Malaysie étatique. Alors que les adeptes rejettent la laïcité, l’essentiel de la loi islamique et de la transformation bureaucratique est plus proche du processus de laïcisation. De plus, bien que la bureaucratie semble incontournable, elle est loin d’être complètement codifiée, puisqu’elle se trouve confrontée à une section dissidente de la classe moyenne musulmanne qui semble determinée à capturer un espace juridique déjà bien consolidé d’un Islam “authentique” qu’occupe cette bureaucratie. Ce qui ressort finalement de cette politisation de l’Islam est une contestation entre une bureaucratie laïque de la Sharia et de ses règles juridiques, au lieu d’un movement de délaïcisation.
官僚伊斯蘭的權勢及馬來西亞伊斯蘭教法的世俗化
La montée de l’Islam bureaucratique et la Sécuralisation de la Sharia en Malaysie
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